Forside


Ud over at fremstille og sælge egne produkter, f.eks. et - næsten - komplet signalprogram med danske signalbilleder, har vi også forhandling af Qdecodere til styring af udstyr til modelbaner, men ikke kun til  banetjenestens signaler. Decoderne kan dog også styre andre signaler, og kan også styre multiplex signaler, som f.eks. fra Viessmann. Endvidere forhandler vi kvalitetesdrev fra MTB, som væsentligst anvendes til sporskifter, men er ikke begrænset hertil. MTB-drevene passer perfekt til decodersystemet.

Kontakt til Banetjenesten kan ske ved at skrive en mail til btj@banetjenesten.dk


Du kan også brug denne skabelon til at sende en mail til os med

oplysning om adresse, email og telefonnumer ved bestillingen.

Hvis du har et bestemt sted, hvor GLS-pakken skal afhentes, kan det også anføres her.

 
 
 
 

Perronhytter

Har du set Banetjenestens perronhytter?

Samlesæt. Alle dele er med. Du leverer lim og arbejdskraft.









Hytterne findes i tre varianter, som det ses på billederne.

Prisen er 129,00 kr. pr. sæt.


Ny Pris- og produktliste under fanen "Pris- og produktliste.

Spændende nyt vedr. dekodere


Har du set de nye Qdekodere?


Qdekoder mini


Der har været efterspurgt efter den tidligere mindre dekoder end standarddekoderen ZA1 - 16+, og nu kommer den endelig.

Og til en fordedelagtig konkurrencedygtig pris:


489,00 Kr.                                                            hhv 345,00 Kr.











QD 221.                                                                   QD 223


Dekoderens mål er kun 45 x 60 mm, og kan derfor placeres på anlæg lidt plads, eller hvor den skal indbygges i en form for styreboks.


Dekoderen har som nævnt samme muligheder som storebroderen, nemlig fuld styring af danske signaler, flere forskellige lyseffekter, skiftende belysning i bygninger, f.eks. at give indtryk af, at der kommer nogle hjem i bygingen. Eksempel: Først lys i entreen, så i køkkenet. Lyset i gangen slukker, og der bliver lys i stuen. Senere i soveværelset. Og tiderne kan selvfølgelig sættes som det passer til husets "vaner".

Med en udgang kan toilettet også indstilles til at slukke og tænde, så det passer ind i husets rytme. Og med en eller tre udgange, kan der være sort/hvid TV eller farvetv i stuen.


Og det bedste er måske, at den er billigere end de lidt større, som desværre har fået en mindre prisstigning, men stadigvæk en billig måde at få fuld signalstyring eller sporskiftestyring på anlægget.


6


Fortove

Fortovenelaves i 2 udgaver:

Type 1 - 1 række fliser, brosten og kantsten + 4 hjørneelementer.

Type 2 - 2 rækker fliser, brosten og kantsten + 4 hjørneelementer.

Lænde 24 cm.

Sæt med 4 stk. samt 4 hjørneelementer

49,00 kr.

















Kolonnehus


Banetjenestens kolonnehus er den første bygning i en serie af huse ved og omkring stationerne og banerne.


Kolonnehuset er et bygge-/samlesæt hvor alle dele er udskåret og malet, lige til at samle. Der medfølger en omhyggelig byggevejledning. Der skal kun bruges lim.


Kolonnehuset koster 229,00 kr.





Kolonnehuset placeret på baneterrænet, men det kunne også stå ude langs strækningerne på steder, hvor banetjenestens folk kunne have ophold, eller have lidt udstyr og værktøj stående.

Hytten kan f.eks. rumme en skinnecykel.

Og have lidt sand ved støttemuren med en skovl i måske?


Signaltelefoner


Vi har lavet signaltelefoner, som stod bl.a. ved blokposter, signaler, og på banegårde mange steder.

De er lavet i to varianter - i H0 og i 1,5 x H0. Den sidste variant er for at gøre dem mere synlige på afstand.

Telefonerne er utrolig flotte med fine detaljer.


Signaltelefonerne sælges i sæt med 4 stk. inkl. standere.

Prisen er 79,00 kr. pr. sæt.


NYHED vedr. dekodere


Opgraderet database for signaler i Qdecodere


Med den seneste opgradering af databasen for signaler i Qdecodersystemet, er nu alle danske signaler med, dvs. begge varianter af dværge - DV4 og DV3, og alle varianter af PU-signalerne, nemlig PU6, PU5 og PU4. Afvigende grene for I-signal er også integreret. Endvidere de to danske hastighedsviser udgaver, inkl. "brækket arm".


Nye gade- og vejskilte.

Der er lavet nye gade- og vejskilte i korrekt størrelse H0, og nu er materialet tykkere, så man nu ikke skal folde og lodde dem sammen før opstilling. En stor forbedring.

På hjemmesiden under "mere"-fanen, er der tegninger, tekstfonte og udformning af selve teksten, så man kan lave korrekte gade- og vejskiltene.

Sættet koster 99 kr. for 12 skilte.






Skraldespande


Der er lavet nye skraldespande, som er meget flottere end de tidligere, bl.a. er alle håndtagene "åbne", som i virkeligheden, så skraldemanden kan få fat i spanden og smide den på nakken. Det er den gamle zinktype, og modellen er opmålt efter en af de gamle spande, som jeg fik lejlighed til at fotografere og opmåle.


507 -sæt med 10 spande. Umalet.

Pris: 79,00 kr.








  • De nye sporskiftemotorattrapper er nu færdige, og passer til Rocospor og Peco, og til spor uden ballast.











Pose med 10 stk. motorer: 135,00 kr. Umalet.




Nye kontrolskabe









De nye kontrolskabe er også netop blevet færdige. Disse kontrolskabe / skabe stod flere steder rundt omkring på baneterrænet, og indeholdt forskelligt udstyr til at kontrollere og/eller styre ting på banen. På Olsenbanden på Sporet, blev den endda brugt til at stille alle signaler på rødt. :-)


10 stk. 60,00 kr. Umalede.



El-målerskab ved overkørsler.

Dette skab stod ved overkørsler, og indeholder en el-måler, og den lille betjeningskasse under er til manuel betjening af overkørslen. Skabet kunne være eneste skab ved overkørsler, men kunne også ses ved overkørsler med et stort kontrolskab. Se billedet herunder, hvor der ses tre forskellige opsætninger og andre typer end den jeg har lavet. Men samme formål.


Det store billede herunder er fra den nedlagte Grindstedbane før Tofterup, og hvor skabet er taget ud fra.




























































Decodernyt

På Qdecoderfronten, har jeg fået optaget nye signalvariationer* som standard i den nye version af Qrail, som er på trapperne. Det drejer sig om DV3 og PU4. Endvidere vil afvigende signaler kunne styres integreret i opsætningen, lige som den også herved korrekt styrer de tilsvarende fremskudte signaler. Automatisk mellemblokssignal (AM) bliver også et selvstændigt signal. Endelig fås hastighedsviseren til ikke kun at være et add-on til I-signalet, men også som et selvstændigt signal, så hastighedsvisere kan opstilles ved vingesignaler, uden at det styrer andre signaler automatisk. Sammenkobling til vingesignaler er afhængig af fabrikat.










* De nye signalvariationer har været en mangel hidtil, idet f.eks. en dværg3 (DV3) skulle tilkobles som en DV4, og herved gik en udgang tabt, som kunne være brugt til noget andet. Det samme for PU4, som skulle tilkobles som PU5. Og hastighedsviseren ville altid styre både I- og U-signalet, hvilket betød, at det var HV'eren, som styrede togvejen. Det er også fint generelt, men hvis netop HV'eren står ved et vingesignal, eller blot leveres alene, kunne det ikke stå som blot en hastighedsviser. Dette bliver forventelig løst med den nye version.


Nye sporskiftemotorer og baliser

Vore nye sporskiftemotorer (-attrap) er nu klar til salg. De er rigtig flotte, og konstrueret sådan, at man ikke kan se samlingen mellem de forlængede svellestykker ved motoren og sporets sveller.

Motorerne der passer til Rocospor og Peco.

(billedet viser at der ikke er nogen trækstang på sporskiftet, men motoren sidder korrekt ude ved tungespidserne).



















Billederne herunder viser motorskifteren (og affald) ved et sporskifte på Esbjerg Station.

Sporskiftesignalet kan vist ikke bestemme sig til hvad den vil vise.

Bemærk, at motordrevene i virkeligheden altid er placeret ved skiftets yderste tungespids, og ikke hvor fabrikanten har deres drivstænger.

Men valgfrit selvfølgeligt, dog er motorattrapperne designet til svellemellemrum generelt, og ikke til de ofte store huller til deres drivstænger. 

Priser (umalede):

Pose med 5 stk. motorer: 69,00 kr.

Pose med 10 stk. motorer: 135,00 kr.



















Video om MTB-drev


De Storeholmske Baner har lavet en lille informativ video om MTB sporskiftedrevene, opsætning og indkøring. Videoen er meget illustrativ, og absolut seværdig, både før eventuelle køb og bagefter, når installationen er i gang.


God fornøjelse med videoen


https://www.youtube.com/watch?v=3QaAqNmVPgE


Vi har fået tilladelse til at have linket på denne side. Videoen fra De Storeholmske Baner er ikke i, og har ikke forbindelse til Banetjenesten i øvrigt.

Priser (umalede):

Pose med 10 stk.: 29,00 kr.

Pose med 20 stk.: 55,00 kr.

Løsdele til signalbygning mv.


Ofte har man brug for løsdele til signalbygning mv., og der vil være et lille udvalg af komponenter og dele til bygningen.

Man kan bruge en soeciel tang, men man kan også lidde ledningerne til hylsen, som vist på et af billederne.
















Pose med 50 stk. blandede farver: 39,00 kr.

Pose med 50 stk. ensfarvet: 39,00 kr.






Kilometersten



Hvor er jeg egentlig?


Det kan man få et vide, på de kilometermærker, der stod langs banerne i siderne som trekantede hvidmalede betonklodser med røde streger på. Disse mærker angav i tal afstanden fra strækningens begyndelse med store tal øverst i km, og mindre tal under med et enkelt tal, f.eks. 2 og læses som 56,2 km. Stenene stod med 100 meters mellemrum skiftevis på hver side af sporet. Der var således 200 meter mellem dem på samme side af sporet. I H0 vil de, hvis de skulle stå korrekt, stå alt for tæt. Jeg har set dem stå med 20 cm mellemrum, altså 40 cm mellem dem på samme side, og det ser ganske fint ud rent visuelt. Men man vælger jo selv.


På tværs af stenene var der hele vejen rundt malet en rød stribe på tværs i en fordybning ca. på midten. Jeg vil tro, at den angav største dybde den måtte nedgraves til. De stod bagoverhældende 1:10. Bagudhældningen var på grund af at få større synlighed fra lokomotivets førerhus.


På en af siderne var der en lodret streg på sidekanten, og denne var påført på den side, hvortil man skulle gå, for at komme til nærmeste telefon.


Der var to typer, en type I, hvor den havde en bredde som svarede til 2 cifre, og en bredere -type II - som havde plads til 3 cifre. Men vi laver kun den smalle.


Nu kan disse kilometermærker fås i korrekt modelstørrelse 1:87. De er pakket i poser med 10 stk. til 35,00 kr. og i 25 stk. til 79,00 kr. De er umalede.


På fotoet kan der ses en lille rund stang for neden, som er beregnet til at fastholde mærkerne på f.eks. en hulplade, medens de bliver malet. Så klip ikke denne del af. Den har en funktion.


Billedet med de fjernede sten i bunke er fra Brande 1995 (Egon Moesby).

















Nymalet kilometersten og en bunke af kasserede sten i Bran de i 1995. Eget foto.

Løs hastighedsviser til at opstille ved armsignaler.








Prisen er for (18 A) byggesæt 169,00 kr og (18 B) færdigbygget 338,00 kr.

Telefonskabet (81) koster (81 A) 49,00 kr. of (81 B) færdigbygget 89,00 kr.



Så stopper vi.


Stopmiljø bestående af stoplys, elektronik og stopskilt.


Selve signalbroen loddes på loddeøer på printet, som kan placeres under eller over sporet, og så dækkes med sand. På printet er der en ensretterbro og tre forskellige smd-modstande, som kan bruges til at regulere lysets styrke med. I byggesættet er der en modstand med til at beskytte dioderne, og så kan man sætte en større modstand i kredsen, for at regulere lysstyrken.

Stopbommen er ikke med på billedet.


Se billederne for varianter af sættet. Se også banetjenesten.dk

Grundsæt kun med signalbom, diodeholder, skilt, stænger til skilt, dioder og modstande 49,00 kr.

Print og grundsæt 79,00 kr.


Man kan også få S-skiltet i stedet for det lodrette stopskilt. Samme pris.


Billeder fra Varde hhv. Helsingør.
























Stopbom med stopmærke.








































Stopbomme. Henholdsvis Esbjerg og Helsingør

Grundsæt

49,00 kr

Grundsæt med print

79,00 kr.



Hastighedsviserkasse loddet på stander.


Som noget nyt, kan vi tilbyde selvbyggere af I-signaler, at de kan få byggesættene med hastighedsviseren færdigmonteret på standeren, hvilket er en stor hjælp til selvbyggeren.


Tillægsprisen herfor er blot 29,00 kr.


Signalnyheder


Så er de nye overkørselskontolsignaler færdigudviklet, og produktionen er til ende, så derfor kan vi nu tilbyde alle overkørselssignaler til modelbanen.










KT kontrolsignal










OVK overkørselssignal














Uordenssignal - tre lanterner - UO3

Den øverste lanterne mangler, men signaludformningen er den samme.



Gittermasten færdig og klar til salg.


Der har ofte været forespurgt om ikke man kunne få gittermaster til PU'erne, og det kan man faktisk nu.













Signalerne kan bestilles enten med H-stander eller med gittermast.

En H-mast PU'er koster færdigbygget 338,00 kr. Med gittermast 388,00 kr?

Den vil også kunne indgå som valg i selvbyggesættene.


Selve gittermasten er lavet i 0,2 mm nysølv. Selve standeren er delt i to, og hver del bukkes 90 grader, og herved lettes samlingen gennem lodning eller limning af de to "L-profiler" kan man kalde de to halvdele. På toppen er den bredere platform , som blot bukkes ned over standerens top. Endvidere er der ID-plade og trin med også.


Signalet fastgøres, ligesom vore øvrige signaler, med vores standard med metalhylse, og fastspændingsplade under bordet.




Gasflasker og frispormærker


De nye gasflasker af den type med løftehåndtagene tæt omkring ventilen er nu i programmet.

Der kan købes sæt til selvbyg, færdigsamlet og ekstra gasflasker.

(de viste flasker på billedet, er af den gamle type - nye billeder kommer)




















Gasaggregatsæt - færdigbygget.                                                Løse gasflasker hos maleren.
















Miljø omkring sporskifte. Gasaggregat, sporskiftemotor (ikke vor nye motor) og frispormærkerne.




Signalvarianter

Disse signaler vil ikke revolutionere signalmarkedet, men et par sjove signaltyper, men man kan sige, at de gør signalprogrammet mere varieret på pladerne, akkurat som i virkeligheden.

Det drejer sig om I-signaler, som har fået afdækningsplader - en med afdækningsplade øverst, og en med afdækningsplade under øverste lanterne. Og hvorfor så det? Jo, i enkelte tilfælde, har man haft behov for at afdække en lanterne ved f.eks. ombygning, eller som erstatningsplade for en plade, som har fået en defekt.


I-signal med afdækningsplade under øverste lanterne


I-signal med afdækningsplade over nederste lanterne


I-signal med afdækningsplade vist samlet.